Wednesday, March 13, 2013

Kerabu Kaki Ayam ala Thai

Yummy2....dapnye....penah makan tak? Aku selalu makan ni dekat kedai area Danok, depan CIMBthai tak jauh dengan sempandan...semangkuk rm5, klu nak tambah udang, rumpai laut, soohun bagai pun boleh tapi ada charge tambahan... Tapi tak puas la makan ckit2 ni..jom buat sendiri bleh makan manyakk2...

Kat rumah aku banyak kaki ayam especially time cuti sekolah sebab family aku ambik tempahan katering ayam goreng, kaki kami tak jual,hehe...so, kaki ayam banyak sngt sampai jiran2 aku pun dah tak larat makan...sape nak mai la ambik, free je, hehehe...

Bila datang mood rajin, aku akan rebus kaki ayam wat kerabu...buat banyak2 pastu simpan lam peti sejuk...ok, kali ni jom kita buat sama2....

bahan2:~
200 gram kaki ayam- dibersihkan
5 biji  bawang merah- dimayang
2 batang serai- dimayang halus
3 biji perahan limau nipis
5 biji cili api-dihiris nipis
1/2 sudu teh garam
1 sudu teh gula

Cara2:~
1. rebus kaki ayam sampai lembut (bila dah empuk jangan lupa letak garam n perasa)
2. bila dah sejuk, tanggalkan isi drp tulang kaki. (dekat Thailand ada jual kaki ayam yg dah siap dibuang tulang yg di frozen kan.tp kurang fresh rasa dia)
3. gaulkan dengan semua bahan dlm mangkuk dan perapkan dlm peti sejuk selama 20min.

Siap...bleh makan dengan nasi or makan saja......

TERIMA KASIH...sudah baca harap komen

5 comments:

  1. try kerabu yang versi saya.. Umai Kaki Ayam

    ReplyDelete
  2. saya tidak pernah mencuba resepi ini.. saya ubah sedikit resepi tersebut yang hampir sama dengan mana-mana umai @ kerabu yang biasa dibuat oleh masyarakat di sarawak.. apa2 pun kerabu ini memang sedap.. sharing is caring ..

    ReplyDelete
  3. try kerabu yang versi saya.. Umai Kaki Ayam

    ReplyDelete
  4. TERBAIKK...NK CBA BUAT LA JGK

    ReplyDelete